Tuesday, 26 March 2013

Ahad, 17 March, 2013


Teks: Ahfarisa Ahmad

Baru sahaja selesai membina kedai baru, kedai buku online seperti yang ditugaskan oleh Kak Mas.


Agak rumit untuk mencipta nama domainnya kerana telah banyak kedai-kedai buku online seperti ini dipasaran kan, tapi saya mengharapkan agar kedai online saya ini akan menjadi pilihan masyarakat kita yang cintakan ilmu.

Pada mulanya saya namakan ia, pesta-buku.. tetapi macam tak kena pulak. Setelah 2 hingga 3 kali edit, akhirnya saya mengambil keputusan untuk menamakannya kedai-buku-kita.. kerana ini adalah kedai buku kita semua.

Selain dari itu, hari ini saya juga ada menyiapkan rekabentuk flyer juga yang permintaannya juga datang dari makcik saya. Alina Koming, beliau sedang giat mempromosikan produk MLMnya iaitu produk kesihatan Transfer Factor. Ok, ini rupa hadapan:-




Dan ini bahagian belakang:-




Saya ada beberapa tips bagaimana untuk merekabentuk flyer yang boleh menghasilkan jualan yang ingin dikongsikan di sini..

Apabila kita membina flyer, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah:-
  • Melakukan penyelidikan pasaran.
  • Cari masalah utama yang belum diselesaikan.
  • Tulis ‘penyelesaian @ penawar’ yang kita tawarkan.
  • Buat flyer yang melakukan 3 perkara: 
1.   Catches Eye’.
2.   Tarik perhatian mereka dengan ‘catchy’ grafik (imej) dan ayat-ayat jualan yang berkesan.
3.   Semua grafik (imej) yang mengambarkan tentang penyelesaian masalah.
  • Pastikan ayat semua teks menawarkan penyelesaian kepada masalah dan pamerkan keunikan berbanding persaing.
  • Gunakan ayat ‘call-to-action’ – tawarkan sesuatu yang membuat pengguna membeli, tambah faedah bagi pihak pelanggan, letak perbandingan harga selepas diskaun, buat mereka bertindak menghubungi kita.
  • Tunaikan apa yang kita tawarkan.
Ini adalah contoh flyer yang benar-benar berkesan:-


No comments:

Post a Comment