Thursday, 4 April 2013

Kemahiran Komunikasi


Teks: Ahfarisa Ahmad


Kemahiran Komunikasi

Sebagai usahawan kreatif, kita sentiasa mencari sesuatu untuk meningkatkan kemahiran kita dengan mengambil tutorial reka bentuk secara atas talian, pergi ke kelas photoshop, beli buku dan majalah reka bentuk, pergi ke seminar dan banyak lagi tetapi kita tidak mencari masa untuk memperbaiki salah satu kemahiran yang paling penting iaitu kemahiran komunikasi.

Walaupun komunikasi adalah satu kemahiran yang perlu dipelajari, ia adalah lebih berkesan apabila ia spontan bukannya formula. Satu ucapan yang dibaca, jarang mempunyai kesan yang sama seperti ucapan yang dihantar secara spontan. Sudah tentu, ia mengambil masa dan usaha untuk membangunkan kemahiran ini. Lebih banyak usaha dan amalan kita lakukan, lebih naluri dan kemahiran komunikasi spontan kita akan menjadi. Berikut adalah aspek komunikasi yang perlu kita tekankan untuk meningkatkan kemahiran ini.


Mendengar

Mendengar adalah salah satu aspek yang paling penting dalam komunikasi. Mendengar bermakna bukan hanya untuk memahami perkataan atau maklumat yang disampaikan, tetapi juga memahami bagaimana pelanggan merasakan tentang apa yang mereka sedang bicarakan. Ia boleh mewujudkan persekitaran di mana semua orang berasa selamat untuk meluahkan idea, pendapat, perasaan dan pelan perniagaan. Ini dapat menyelesaikan masalah dengan cara yang kreatif.


Komunikasi Bukan Lisan

Bahasa badan termasuk ekspresi muka, pergerakan badan, gerak isyarat, hubungan mata, postur, nada suara atau pernafasan kita. Cara kita melihat, mendengar, bergerak, dan bertindak balas kepada orang lain memberitahu mereka mengenai bagaimana kita rasa. Membangunkan keupayaan untuk memahami dan menggunakan komunikasi bukan lisan boleh membantu kita berhubung dengan orang lain, meluahkan apa yang kita maksudkan, mengendalikan situasi yang mencabar dan membina hubungan yang lebih baik bersama pelanggan.

Kita boleh meningkatkan komunikasi dengan menggunakan bahasa badan terbuka dengan tidak berpeluk tubuh, berdiri dengan tegap, duduk pada postur yang betul dan mengekalkan hubungan mata dengan orang yang kita sedang bercakap. Contohnya, menepuk di belakang badan seorang kawan atau pelanggan sebagai pemberi semangat atau pujian atas kejayaan beliau.


Menguruskan Tekanan

Dalam situasi kecil, tekanan boleh membantu kita untuk melaksanakan tugas. Walau bagaimanapun, apabila tekanan berterusan dan hangat, ia boleh menjejaskan komunikasi dengan mengganggu keupayaan kita untuk berfikir dengan jelas dan kreatif dan bertindak sewajarnya. Apabila kita tertekan, kita lebih cenderung untuk salah membaca orang lain, menghantar isyarat bukan lisan mengelirukan dan bertindak dengan cara tidak sihat.

Berapa kali kita rasa tertekan semasa perselisihan dengan pasangan kita, anak-anak, bos, rakan-rakan, atau rakan sekerja dan kemudian berkata atau melakukan sesuatu yang kita kemudian menyesal? Jika kita boleh cepat melegakan tekanan dan kembali ke keadaan asal, kita akan bukan sahaja mengelakkan penyesalan itu, tetapi dalam banyak kes, kita juga boleh membantu untuk menenangkan orang lain juga. Ini hanya berlaku apabila kita berada dalam keadaan tenang.

Cara untuk mengurangkan tekanan.

Tahu yang kita sedang rasa tertekan dan ambil masa untuk bertenang sebelum membuat keputusan sama ada meneruskan perbualan atau menangguhkan. Tarik beberapa nafas dalam, longgarkan otot atau imaginasikan imej yang menenangkan. Carilah jenaka dalam situasi, apabila digunakan dengan sewajarnya, jenaka adalah cara terbaik untuk melegakan tekanan apabila berkomunikasi. Apabila kita, pelanggan atau orang sekeliling mula mengambil perkara itu terlalu serius, cari cara untuk meringankan mood dengan berkongsi satu jenaka atau cerita lucu.

Bersedia untuk berkompromi. Kadang-kadang, jika kita boleh ‘bengkok’ sedikit, kita akan dapat mencari jalan tengah yang mengurangkan tahap tekanan untuk semua orang. Jika kita sedar bahawa orang lain mengambil lebih berat tentang sesuatu daripada apa yang kita lakukan, kompromi boleh menjadi lebih mudah untuk kita.


Kesedaran Emosi

Emosi memainkan peranan yang penting dalam cara kita berkomunikasi. Ia adalah cara kita rasa, lebih daripada cara kita berfikir, yang mendorong kita untuk berkomunikasi atau untuk membuat keputusan. Jika kita tidak memahami bagaimana kita rasa kita akan mempunyai masa yang sukar untuk berkomunikasi, ini boleh menyebabkan salah faham dan konflik.

Kesedaran emosi membantu kita untuk memahami dan menjiwai apa yang benar-benar merisaukan orang lain, memahami diri sendiri tentang yang apa merisaukan kita dan apa yang kita benar-benar mahu. Kita juga berupaya untuk berkomunikasi dengan jelas dan berkesan, walaupun apabila menyampaikan mesej negatif. Ia dapat membina hubungan yang kukuh, saling mempercayai, dapat berfikir secara kreatif, menyelesaikan masalah dan konflik sesama pelanggan.


Keyakinan

Sangat penting untuk mempunyai keyakinan yang tinggi apabila berhadapan atau berbual melalui telefon dengan pelanggan. Cara kita menjawap soalan adalah melambangkan serius atau tidak untuk membekalkan produk kepada mereka. Ia juga melambangkan kualiti yang kita bawa pada produk yang sedang kita pasarkan. Oleh itu, kemahiran tentang produk adalah nombor satu penting sebelum kita membuat sebarang pengiklanan. Jangan sesekali kita memperlekehkan soalan-soalan yang diajukan daripada pelanggan. Jawap dengan lengkap dan tepat kerana kita mungkin akan kehilangan pelanggan jika mereka tidak puas hati dengan jawapan yang diperolehi.

No comments:

Post a Comment