Tuesday, 9 April 2013

Langkah #3: Persaingan


Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Pinterest

Hari ini saya akan menunjukkan bagaimana kita boleh mendapatkan kelebihan daya saing dengan mengetahui pasaran sasaran yang ideal dengan menyelidik industri. Langkah ini akan menjimatkan masa dan wang.

Tahu Pasaran Sasaran & Kaji Industri

Mengetahui pasaran sasaran kita adalah kunci utama kepada daya saing. Kita mesti memahaminya dengan jelas. Produk kita perlu memenuhi keperluan pasaran dan akhirnya pelan pemasaran akan berkisar kepada pasaran sasaran kita. Pasaran sasaran adalah orang yang paling berpotensi untuk membeli produk kita. Ia akan menjadi pasaran khusus dan bukan pasaran semasa. Kita perlu tahu segala-galanya tentang pasaran sasaran. Kenali orang-orang yang akan membeli produk kita:- 
  1. Apakah jantina mereka? (Petunjuk: 85% wanita membuat keputusan daripada pembelian)
  2. Demografi, Di manakah mereka tinggal?
  3. Apa yang mereka gemar baca. Majalah, buku, surat khabar?
  4. Ekonomi, Apakah tahap pendapatan mereka?
  5. Pendidikan. Adakah mereka pergi ke sekolah tinggi, kolej atau lebih?
  6. Status Perkahwinan. Bujang, berkahwin, bercerai?
  7. Adakah mereka mempunyai anak-anak atau cucu?
  8. Apakah gaya hidup mereka?
  9. Adakah mereka mengembara? Di manakah mereka bercuti atau adakah mereka membuat perjalanan untuk perniagaan?

Lebih banyak kita tahu tentang pasaran sasaran lebih baik. Ini bermakna kita akan tahu siapa mereka dan boleh menjangka pembelian mereka, kesukaan mereka dan mengenal pasti keperluan mereka. Mencuba untuk menjual produk yang hebat untuk sasaran pasaran yang salah bukanlah idea yang baik.

Penyelidikan Industri.

Kita fikir kita mempunyai idea yang hebat? Mungkin ya, tetapi kita mesti tahu pesaing kita. Bagi mengetahui dengan lebih jelas:- 
  1. Kita perlu belajar siapa mereka.
  2. Harga runcit mereka.
  3. Bagaimana mereka menghasilkan produk.
  4. Di mana mereka.
  5. dan lain-lain yang berkaitan dengan produk mereka.

Kita perlu tahu mengenai pembelajaran menentang persaing. Ia bukan kerana kita mahu menjadi seperti mereka, tetapi:-
  1. Bagaimana kita boleh bersaing dengan mereka.
  2. Bagaimana untuk menjadilah produk kita adalah berbeza. 

Mudah untuk melakukan penyelidikan di Internet dengan carian Google - Walau bagaimanapun, dengan produk fizikal kreatif ia juga wajib untuk kita pergi membeli-belah! penting untuk kita melihat secara langsung dan secara peribadi - supaya kita benar-benar boleh melihat kualiti, bahan-bahan dan bungkusan.

Boleh dipatenkan produk kita?

Jika kita tidak dapat mencari barangan seperti produk kita di pasaran, kita boleh menganggap ia sebagai produk baru di pasaran. Kita mungkin menyemak dengan Perbadanan Harta Intelek Malaysia atau memulakan penyelidikan kita dengan pergi ke http://www.myipo.gov.my/

Tindakan untuk diambil:
1. Tulis penerangan terperinci tentang pelanggan yang ideal -
Nama, fizikal, keluarga, rumah jenis apa? Kita akan mendapat idea. Kita boleh mencipta produk untuk pelanggan ideal ini!
2. Di mana pesaing kita menjual produk mereka, kepada pelanggan ideal kita?
3. Membuat rancangan untuk menghadiri Pameran Perdagangan di dalam pasaran niche kita.

No comments:

Post a Comment