Thursday, 18 April 2013

Langkah #8: Operasi


Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Google & Decor8

Langkah #8: Operasi

Tugas bahagian operasi adalah untuk memastikan apa yang dijanjikan oleh kita dihantar seperti yang dijanjikan. Ini semua adalah di sebalik tabir sistem yang membuat perniagaan berjalan lancar. Bahagian operasi perniagaan kita adalah satu faktor yang besar.

Semua ini boleh menjadi lebih sistematik. Malah kita mesti sedang berusaha untuk berjaya. Sebaik sahaja kita membuat satu sistem kita boleh menyerahkannya kepada orang lain.

Biasanya bahagian operasi bertanggungjawab dalam:-

Pengeluaran: Mereka memastikan bahawa pembuatan produk kita dilakukan mengikut spesifikasi; tepat masa dan mengikut bajet. Bekerja dengan pengeluar memerlukan beberapa jenis spesifikasi yang diberikan dan dipersetujui untuk menjadikan proses berjalan lancar. Dan seseorang mesti memeriksa apakah produk kita memenuhi standard kualiti.

Penghantaran: Tempahan atau pesanan mesti keluar tepat pada masanya menggunakan pengirim yang betul dan mewujudkan sistem yang betul untuk jabatan pengangkutan.

Menerima: Kesan barangan masuk, sebagai contoh kita membuat pesanan pembelian. Pesanan mesti diterima sebagaimana yang diperintahkan dan ditaksir dengan betul. Jika kita memesan 100 zip, yang kita perlu tahu semua telah diterima seperti yang ditempah.

Perkhidmatan Pelanggan: Khidmat pelanggan diperlukan, soalan dan kebimbangan pelanggan dijawap dengan segera dan sopan - seperti mana kita ingin dilayan sebagai pengguna.

Harga: Mewujudkan model harga dan anggaran dan cuba jejaki kos vs anggaran sebenar.

Harga produk kita adalah satu perkara - tetapi mengawal kos adalah satu perkara lagi. Kesilapan boleh menjadikan syarikat kita hilang keseimbangan, jadi cuba belajar untuk mengesannya.

Pemprosesan Pesanan: Kesan pesanan pembelian daripada pelanggan!

Langkah-langkah tindakan yang kita boleh ambil sekarang :- 

(Jangan lupa! seperti biasanya keluarkan buku nota atau jurnal kita!)
  1. Senaraikan proses pembuatan dengan tepat, item yang kita akan perlukan - langkah demi langkah.
  2. Buat satu sistem bagi setiap kategori - langkah demi langkah. Ingat jangan buat langkah terlalu kecil kerana kemudian kita akan memberikan tugas-tugas ini kepada orang lain.
  3. Mengambil kira apa yang kita sudah tahu - sambungan kita telah dibuat, aspek pelan wawasan / perniagaan kita yang sudah pun kita tulis. 

Secara jujur, ia mungkin kelihatan seperti satu proses yang panjang untuk mencipta sistem - tetapi dalam jangka panjang ia akan menjimatkan masa dan wang, bukan untuk menyerabutkan kepala.







 

No comments:

Post a Comment