Friday, 19 April 2013

Langkah #9: Pasaran, Promosi, dan Jual Produk Kita


Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Creative Mint & Google





Hari ini saya akan menunjukkan bagaimana untuk membawa produk kita keluar ke pasaran dan dapat dilihat oleh pasaran sasaran kita!

Langkah #9: Pasaran, Promosi, dan Jual Produk Kita

Pemasaran adalah bahagian yang paling penting dalam perniagaan kita. Sebaik sahaja kita telah mencipta produk yang sedia untuk ditunjukkan - tenaga utama kita perlukan adalah pemasaran. Mendapatkan pembeli berpotensi untuk melihat produk kita adalah pemasaran.

Jika tiada pemasaran tiada siapa yang akan tahu kita mempunyai produk untuk dijual. Pemasaran adalah tentang menarik pasaran sasaran kita untuk melihat produk dan jenama kita. Ia adalah bagaimana kita membawa diri kita kepada dunia pasaran, supaya orang boleh melihat produk kita dan kemudian mempunyai peluang untuk jadi pembeli.

Jualan: Tanpa Jualan Kita Tidak Mempunyai Perniagaan.

Jualan dan Pemasaran adalah dua perkara yang berbeza. Jika pemasaran kita menggalakkan maka hasilnya adalah jualan yang baik dan jika pemasaran kita tidak begitu menggalakkan. Kita akan mendapat hasil yang tidak memuaskan.

Asas Pemasaran untuk Perniagaan Produk termasuk:
(Jangan anggap ini adalah satu pelan pemasaran, ia adalah satu titik permulaan) 
  • Tag Gantung
  • Risalah
  • Flyer / Brochure / Katalog
  • Borang Pesanan atau resit jualan yang dicetak / Online serta Offline
  • Label
  • Kad Perniagaan
  • Pembungkusan 

Perniagaan tidak boleh hidup tanpa laman web.

Sebuah laman web adalah penting, ia bukan lagi pilihan - ia adalah wajib. Ia perlu mengandungi unsur-unsur berikut: 
  • Penjenamaan kita
  • Navigasi mudah
  • Troli
  • Gambar Besar
  • Penerangan produk
  • Beritahu cerita kita
  • Maklumat untuk dihubungi
  • Maklumat akaun untuk transaksi 

Terdapat begitu banyak pengiklanan percuma - tetapi kos dari segi masa atau sewa bantuan. Kita tidak lagi perlu membeli pengiklanan pada kadar harga yang tinggi dalam majalah untuk mendapatkan perhatian di pasaran. Contohnya:-

Media Sosial: Ingat media sosial adalah untuk hanya yang sosial!
  • Facebook - Buat fanpages.
  • Pinterest - Media sosial baru di mana kita boleh mempromosi dan menjual dengan menggunakan gambar.
  • Twitter - Cipta perbualan tentang diri kita, syarikat kita dan produk kita, tinggalkan link untuk membawa mereka ke laman web atau blog kita.
  • YouTube - Video berjaya untuk mempromosikan, mendidik (membuat tutorial) dan menunjukkan produk kita. 

Langkah-langkah tindakan yang kita boleh ambil :- 
  1. Buat fanpage untuk perniagaan kita.
  2. Lain-lain media sosial seperti Twitter, YouTube dan Pinterest
  3. Panggilan telefon
  4. Poskad
  5. Pemasaran e-mel
  6. Buletin - cetak dan ‘online’

Dan ini baru sahaja bermula - terdapat banyak lagi langkah-langkah yang boleh kita ambil.

Apa yang saya dapati adalah usahawan kreatif suka pemasaran semata-mata kerana ia begitu kreatif. Ini betul-betul apa yang berlaku kepada saya. Bahagian pemasaran adalah sedikit kreatif seperti mereka bentuk produk dan dibentangkan dengan satu cabaran yang berterusan. Ingat matlamat pemasaran adalah untuk mendapatkan pasaran sasaran produk kita.

Kemudian proses jualan bermula, kerana tanpa jualan, kita tidak mempunyai perniagaan. Hanya sekadar hobi. :)

No comments:

Post a Comment