Wednesday, 22 May 2013

Dilema Antara Jualan Borong dan Runcit


Teks: Ahfarisa Ahmad
Image: Google

Berikut adalah beberapa cadangan untuk kita:

Jangan bersaing dengan pelanggan borong.  Kita tahu mereka menjual produk kita di kedai-kedai mereka. Saya cadangkan kita caj pelanggan runcit kita dengan harga yang sama atau mungkin sedikit lebih tinggi. Pelanggan borong akan melihat laman web kita dan tahu berapa kita meletakkan harga  – Hapuskan persaingan harga dengan pemborong.

Buat laman web yang berasingan untuk "trade" atau "borong sahaja", berikan kata laluan kepada pelanggan borong supaya mereka boleh mengakses dan membuat pesanan secara langsung dengan kita dalam talian dengan mudah dan cepat. Jika kita tidak boleh menambah laman web yang berasingan, kita boleh menggunakan ‘shopping cart’ membeli-belah program affiliate kita untuk pesanan borong. Kita boleh meluluskan itu dan memberi mereka pautan mereka sendiri dan diskaun berkenaan. Ia mudah untuk ditubuhkan, kita hanya perlu berhati-hati dalam menjelaskan bagaimana untuk menggunakannya.

Senaraikan semua kedai-kedai runcit di laman web kita. Pengedar suka apabila kita merujuk pelanggan kepada mereka supaya pelanggan boleh melawat kedai-kedai yang berhampiran dengan mereka. Walaupun orang membeli di internet, ada juga yang mahu melihat produk itu sendiri dan menyokong kedai-kedai runcit tempatan.

Menawarkan program insentif untuk akaun borong bagi menjaga kesetiaan dan memberi ganjaran kepada mereka. Kita boleh memberi rehat khas untuk memesan kuantiti tertentu seperti tawaran istimewa untuk pembelian terawal dan pakej. Jangan terlalu merumitkan, buat insentif ini mudah difahami dan mudah untuk dimohon.  Ia tidak perlu sentiasa berada di dalam bentuk diskaun.

Beri penghargaan tulen kepada mereka. Mereka membeli daripada orang yang mereka percayai dan amanah. Apa yang lebih baik di zaman teknologi ini adalah dengan menghantar hadiah, nota bertulis tangan dengan hati berasa terima kasih.

No comments:

Post a Comment