Sunday, 2 June 2013

Mengapa Perniagaan Produk kita Tidak Menjadi?

Teks: Ahfarisa Ahmad
Image: Google

Berkali-kali kita melihat orang dengan produk dan idea-idea yang hebat tetapi mereka tiada kemajuan, wang atau cara kerja yang menguntungkan. Semangat mereka yang hebat pada mulanya bertukar suram. Di sinilah kita mula meragui idea kita, kebolehan kita dan idea kita.

Hakikatnya produk itu sendiri bukan segala-galanya, ianya jauh dari itu. ‘Produk’ hanyalah sebahagian kecil daripada bilangan itu. Pasti ia menjadi satu idea yang hebat, pasti ia untuk berfikiran baik dan pasti ia bergema di pasaran - TETAPI terdapat banyak lagi perniagaan berasaskan produk.

Jika kita tidak menangani isu-isu berkaitan perniagaan, Idea besar kita akan benar-benar tidak akan mendapat tempat untuk menjadikan perniagaan kita layak untuk membuat keuntungan. Apabila kita mempunyai idea produk yang hebat, ia perlu dikongsi bersama dengan dunia.  Kita layak untuk membuat wang dan mewujudkan empayar kita.

Berikut adalah sebab terbesar mengapa perniagaan produk kita tidak menjadi, ambil perhatian tentangnya dan kita akan membuat satu empayer perniagaan yang berjaya:-

1. Pengurusan Masa

Perniagaan memerlukan masa dan tenaga. Apabila kita menghabiskan masa dengan melakukan tugas-tugas yang orang lain boleh lakukan ianya merugikan. Selalu kita dengar, ‘Saya tidak mempunyai wang yang cukup untuk ‘outsource’. Kita tidak mempunyai wang yang cukup untuk ‘outsource’ kerana kita tidak menggunakan sumber luar.

2. Keputusan

Setiap hari kita mempunyai keputusan untuk dibuat dan jika kita tidak, kita akan bergerak ke belakang dan bukan ke depan. Setiap kali kita menangguhkan keputusan ia memanjangkan masa kita - dan masa dalam perniagaan produk adalah wang kerana masa adalah segala-galanya. Jika  kita terlepas tarikh akhir, kita terlepas musim jualan, kita perlu menunggu sehingga tahun depan. Segala-galanya bergantung kepada cara kita membuat keputusan. Keputusan mengenai produk, pelancaran produk, membina laman web, membuat kempen pemasaran, pameran perdagangan, mengupah orang dan lain-lain.

3. Perancangan Tahunan & Bermusim

Kunci kepada perniagaan berasaskan produk adalah merancang terlebih dahulu dengan kalendar untuk pengeluaran, kempen pemasaran, pameran perdagangan, mencipta produk baru dan unjuran (meramal keadaan akan datang pada masa sekarang). Jika kita tidak membuat peta dengan tarikh akhir, bagaimana kita mungkin boleh tahu apa yang kita perlu lakukan untuk mendapatkan ke mana kita mahu pergi? Kita hanya perlu mewujudkan pelan. Ia akan menjadi pembuka mata terbesar untuk perniagaan kita dan sekarang kita tahu apa yang kita perlu dilakukan, di mana kita perlu untuk memulakannya.

4. PEMASARAN

Ini adalah salah satu pekara yang benar-benar besar dan mengapa perniagaan berasaskan produk kecil gagal untuk mencapai potensi mereka yang sebenar. Pemasaran adalah di mana perniagaan kita mesti cemerlang, mempunyai rancangan dan di mana kita perlu menghabiskan majoriti masa kita selepas barisan produk kita telah dicipta. Tanpa pemasaran kita tidak mempunyai perniagaan. Pemasaran membawa ramai orang untuk melihat apa yang telah kita hasilkan dan membawa pembeli berpotensi untuk melihat barang-barang kita, tanpanya kita tidak akan mempunyai jualan. Pemasaran adalah sebahagian tunggal perniagaan yang paling berkesan. Hebahan dari mulut ke mulut adalah salah satu strategi yang tidak boleh dipercayai. Ia lebih kepada beberapa bahan-bahan pemasaran - ia adalah satu strategi yang berterusan.


Sebenarnya perniagaan berasaskan produk bermula dengan Idea yang besar tetapi berkembang dan makmur apabila hal-hal berkaitan perniagaan dilaksanakan pada tempatnya. Idea kita layak untuk dibawa ke peringkat seterusnya supaya ia boleh dikongsi dengan dunia dan kita boleh membuat wang.

No comments:

Post a Comment