Monday, 29 April 2013

Langkah #10: Seni Jualan.


Teks: Ahfarisa Ahmad
Image: Pinterest


Sebagai pemilik, pencipta produk, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat produk kreatif, kita memahami produk kita lebih baik daripada orang lain. Hidupkan semangat untuk meningkatkan keuntungan dengan mempelajari Seni Jualan.

Tanpa kita sedari, kita telah memulakan proses menjual pada keseluruhan kehidupan kita. Dari masa kita masih bayi dan mahu kasih sayang, perhatian dan makanan, kita telah berjaya untuk menjelaskan tentang kehendak kita dan mendapatkan apa yang kita mahu. Berapa kali kita meyakinkan ibu bapa kita untuk membolehkan kita melakukan sesuatu? Atau bercakap kepada pasangan kita untuk melakukan sesuatu dengan cara kita? Ini adalah Seni Jualan.

Kebanyakan yang berlaku kepada usahawan baru produk kreatif adalah mereka mempunyai kecenderungan ke arah tidak tahu cara menjual. Mereka sangat faham dan tahu produk mereka dengan sangat baik tetapi tidak tahu bagaimana untuk menyampaikan kepada pembeli yang berpotensi.














Mereka tidak menguasai asas-asas jualan: 
  • Memulakan perbualan.
  • Ciri-ciri dan faedah - yang mana satu boleh menjual produk mereka dengan lebih baik.
  • Bagaimana untuk bertanya soalan yang tepat.
  • Bila masa yang sesuai untuk memberi soalan.
  • Mendengar jawapan.
  • Pra-kelayakan pembeli berpotensi
  • Bagaimana untuk menunjukkan produk
  • Bila untuk berhenti bercakap.
  • Bagaimana dan bila untuk membuat jualan.
  • ‘Closing the deal’ - untuk mendapatkan tempahan yang sudah ditandatangani! 

Ia perlukan latihan, tetapi sesiapa sahaja boleh belajar bagaimana untuk menjual dan apabila ia produk kita sendiri, pasti ​​kita tahu tentangnya dengan lebih baik berbanding orang lain. Ini hanya satu perkara yang kita perlu belajar dan mengamalkannya.

Tiada ruang untuk berasa malu, ini adalah perniagaan kita - ini adalah hati dan jiwa kita, minat kita. Ini adalah masa untuk melangkah dan menjual diri serta produk kita. Bila kita berada di hadapan pasaran sasaran, kita akan dapat membuat jualan secara semula jadi apabila kita tahu dan memahami Seni Jualan.

Mari kita bercakap tentang tempat-tempat jualan. Apa tempat-tempat jualan yang ideal? Di mana kita akan menjual produk kita?

Tempat-tempat yang baik untuk menjual:- 
  • Pertunjukan Perdagangan: Menjual terus ke kedai-kedai borong (perdagangan). Bayangkan semua orang di bawah satu bumbung. 
  • Wakil Jualan: Daparkan satu atau lebih wakil jualan bebas untuk menjual borong kepada kedai, mereka bekerja atas dasar komisen. 
  • Pengedar: Sebuah firma bebas yang membeli inventori dari kita, kemudian mengedarkan dan mengendalikan semua butiran (ini adalah definisi yang sangat mudah) Tetapi cara yang baik untuk produk tertentu. 
  • Kedai offline: Dapatkan pasukan jualan sendiri. 
  • Jualan secara online: Melalui laman web dan shopping cart. 
  • Jualan borong secara online: Menggunakan laman web dan shopping cart. Apabila kita menjual borong, lindungi laman web dengan kata laluan untuk pembelian semula. Ini memudahkan pembeli. 
  • Jualan Internet: Etsy, eBay dan lain-lain laman web yang serupa [Awas - ini bukanlah pengganti untuk laman web kita sendiri!]


Langkah-langkah tindakan yang perlu diambil sekarang:- 
  • Senaraikan semua ciri-ciri dan faedah produk: Terangkan tentang ciri-ciri produk dan kebaikannya. 
  • Senarai soalan-soalan yang mungkin pembeli akan tanya dan senarai jawapannya.

Friday, 19 April 2013

Langkah #9: Pasaran, Promosi, dan Jual Produk Kita


Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Creative Mint & Google





Hari ini saya akan menunjukkan bagaimana untuk membawa produk kita keluar ke pasaran dan dapat dilihat oleh pasaran sasaran kita!

Langkah #9: Pasaran, Promosi, dan Jual Produk Kita

Pemasaran adalah bahagian yang paling penting dalam perniagaan kita. Sebaik sahaja kita telah mencipta produk yang sedia untuk ditunjukkan - tenaga utama kita perlukan adalah pemasaran. Mendapatkan pembeli berpotensi untuk melihat produk kita adalah pemasaran.

Jika tiada pemasaran tiada siapa yang akan tahu kita mempunyai produk untuk dijual. Pemasaran adalah tentang menarik pasaran sasaran kita untuk melihat produk dan jenama kita. Ia adalah bagaimana kita membawa diri kita kepada dunia pasaran, supaya orang boleh melihat produk kita dan kemudian mempunyai peluang untuk jadi pembeli.

Jualan: Tanpa Jualan Kita Tidak Mempunyai Perniagaan.

Jualan dan Pemasaran adalah dua perkara yang berbeza. Jika pemasaran kita menggalakkan maka hasilnya adalah jualan yang baik dan jika pemasaran kita tidak begitu menggalakkan. Kita akan mendapat hasil yang tidak memuaskan.

Asas Pemasaran untuk Perniagaan Produk termasuk:
(Jangan anggap ini adalah satu pelan pemasaran, ia adalah satu titik permulaan) 
  • Tag Gantung
  • Risalah
  • Flyer / Brochure / Katalog
  • Borang Pesanan atau resit jualan yang dicetak / Online serta Offline
  • Label
  • Kad Perniagaan
  • Pembungkusan 

Perniagaan tidak boleh hidup tanpa laman web.

Sebuah laman web adalah penting, ia bukan lagi pilihan - ia adalah wajib. Ia perlu mengandungi unsur-unsur berikut: 
  • Penjenamaan kita
  • Navigasi mudah
  • Troli
  • Gambar Besar
  • Penerangan produk
  • Beritahu cerita kita
  • Maklumat untuk dihubungi
  • Maklumat akaun untuk transaksi 

Terdapat begitu banyak pengiklanan percuma - tetapi kos dari segi masa atau sewa bantuan. Kita tidak lagi perlu membeli pengiklanan pada kadar harga yang tinggi dalam majalah untuk mendapatkan perhatian di pasaran. Contohnya:-

Media Sosial: Ingat media sosial adalah untuk hanya yang sosial!
  • Facebook - Buat fanpages.
  • Pinterest - Media sosial baru di mana kita boleh mempromosi dan menjual dengan menggunakan gambar.
  • Twitter - Cipta perbualan tentang diri kita, syarikat kita dan produk kita, tinggalkan link untuk membawa mereka ke laman web atau blog kita.
  • YouTube - Video berjaya untuk mempromosikan, mendidik (membuat tutorial) dan menunjukkan produk kita. 

Langkah-langkah tindakan yang kita boleh ambil :- 
  1. Buat fanpage untuk perniagaan kita.
  2. Lain-lain media sosial seperti Twitter, YouTube dan Pinterest
  3. Panggilan telefon
  4. Poskad
  5. Pemasaran e-mel
  6. Buletin - cetak dan ‘online’

Dan ini baru sahaja bermula - terdapat banyak lagi langkah-langkah yang boleh kita ambil.

Apa yang saya dapati adalah usahawan kreatif suka pemasaran semata-mata kerana ia begitu kreatif. Ini betul-betul apa yang berlaku kepada saya. Bahagian pemasaran adalah sedikit kreatif seperti mereka bentuk produk dan dibentangkan dengan satu cabaran yang berterusan. Ingat matlamat pemasaran adalah untuk mendapatkan pasaran sasaran produk kita.

Kemudian proses jualan bermula, kerana tanpa jualan, kita tidak mempunyai perniagaan. Hanya sekadar hobi. :)

Thursday, 18 April 2013

Langkah #8: Operasi


Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Google & Decor8

Langkah #8: Operasi

Tugas bahagian operasi adalah untuk memastikan apa yang dijanjikan oleh kita dihantar seperti yang dijanjikan. Ini semua adalah di sebalik tabir sistem yang membuat perniagaan berjalan lancar. Bahagian operasi perniagaan kita adalah satu faktor yang besar.

Semua ini boleh menjadi lebih sistematik. Malah kita mesti sedang berusaha untuk berjaya. Sebaik sahaja kita membuat satu sistem kita boleh menyerahkannya kepada orang lain.

Biasanya bahagian operasi bertanggungjawab dalam:-

Pengeluaran: Mereka memastikan bahawa pembuatan produk kita dilakukan mengikut spesifikasi; tepat masa dan mengikut bajet. Bekerja dengan pengeluar memerlukan beberapa jenis spesifikasi yang diberikan dan dipersetujui untuk menjadikan proses berjalan lancar. Dan seseorang mesti memeriksa apakah produk kita memenuhi standard kualiti.

Penghantaran: Tempahan atau pesanan mesti keluar tepat pada masanya menggunakan pengirim yang betul dan mewujudkan sistem yang betul untuk jabatan pengangkutan.

Menerima: Kesan barangan masuk, sebagai contoh kita membuat pesanan pembelian. Pesanan mesti diterima sebagaimana yang diperintahkan dan ditaksir dengan betul. Jika kita memesan 100 zip, yang kita perlu tahu semua telah diterima seperti yang ditempah.

Perkhidmatan Pelanggan: Khidmat pelanggan diperlukan, soalan dan kebimbangan pelanggan dijawap dengan segera dan sopan - seperti mana kita ingin dilayan sebagai pengguna.

Harga: Mewujudkan model harga dan anggaran dan cuba jejaki kos vs anggaran sebenar.

Harga produk kita adalah satu perkara - tetapi mengawal kos adalah satu perkara lagi. Kesilapan boleh menjadikan syarikat kita hilang keseimbangan, jadi cuba belajar untuk mengesannya.

Pemprosesan Pesanan: Kesan pesanan pembelian daripada pelanggan!

Langkah-langkah tindakan yang kita boleh ambil sekarang :- 

(Jangan lupa! seperti biasanya keluarkan buku nota atau jurnal kita!)
  1. Senaraikan proses pembuatan dengan tepat, item yang kita akan perlukan - langkah demi langkah.
  2. Buat satu sistem bagi setiap kategori - langkah demi langkah. Ingat jangan buat langkah terlalu kecil kerana kemudian kita akan memberikan tugas-tugas ini kepada orang lain.
  3. Mengambil kira apa yang kita sudah tahu - sambungan kita telah dibuat, aspek pelan wawasan / perniagaan kita yang sudah pun kita tulis. 

Secara jujur, ia mungkin kelihatan seperti satu proses yang panjang untuk mencipta sistem - tetapi dalam jangka panjang ia akan menjimatkan masa dan wang, bukan untuk menyerabutkan kepala.







 

Wednesday, 17 April 2013

Langkah #7: Buat Jenama Untuk Perniagaan Kita


Teks: Ahfarisa Ahmad

Penjenamaan produk bukan logo atau nama - ia adalah intipati syarikat itu sendiri seperti yang dilihat oleh pengguna. Jenama kita adalah imej yang kita janjikan kepada pelanggan kita. Mari kita mewujudkan satu jenama untuk perniagaan kita.





Langkah #7: Buat Jenama Untuk Perniagaan Kita

Penjenamaan: Siapa kita?

"Jenama adalah satu himpunan persepsi dalam minda pengguna". - Colin Bates

Oprah adalah satu jenama
Madonna adalah satu jenama
Tiger Woods adalah satu jenama
Nike adalah satu jenama

Martha Stewart adalah satu jenama – majalah, laman web, produk – Beliau tidak bermula dengan segala-galanya. Beliau bermula dengan membangunkan konsep.

Penjenamaan produk kita bukan daripada logo atau nama syarikat kita - ia adalah intipati syarikat seperti yang dilihat oleh pengguna.  Jenama kita adalah imej yang kita janjikan kepada pelanggan kita. Setiap kali mereka fikirkan atau menyentuh produk kita, mereka perlu merasai atau mengalami janji yang kita berikan kepada jenama kita.

Penjenamaan sering dianggap kecil permulaannya kerana sebagai pereka dan usahawan kita begitu bimbang tentang bagaimana produk kita keluar ke pasaran.  Kemudian baru kita mula berfikir tentang jenama, pemasaran dan bahagian jualan. Berikut adalah soalan-soalan untuk ditangangi sekarang :- 

(Ambil nota dan mula menjawap!) 
***beberapa soalan telah dibincangkan sebelum ini, tetapi sekarang kita perlu melihat dengan gambaran yang lebih jelas.

Penjenamaan Langkah Tindakan #1 
  • Apakah visi kita untuk syarikat kita?
  • Apakah matlamat syarikat?
  • Apakah sasaran jualan unik kita?
  • Siapa sasaran pasaran kita?
  • Apakah model perniagaan kita?
  • Mengenal pasti pesaing kita dalam pasaran sasaran kita.
  • Membuat pernyataan tentang misi kita.
  • Apakah janji kita kepada pelanggan kita? 


Pengiktirafan jenama benar-benar bermakna mereka melihat kita dan dapat mengenal pasti kita dengan segera. Sila lihat di kedai-kedai seperti Anthropologie. Kedai mereka, laman web mereka, katalog mereka, surat berita, e-mel mereka SEMUA mencerminkan siapa mereka dan ini pengalaman yang mungkin kita dapat daripada mereka.

Cuba lihat spool72 pula, gerai mereka kelihatan sama seperti melayari ke dalam laman web mereka. Mereka telah diiklankan secara meluas di Facebook dan tiga pemiliknya kelihatan seperti yang diinginkan. Mereka telah menjenamakan diri mereka dengan baik - bukan sahaja dengan logo tetapi dalam segala apa yang mereka lakukan.

Jika kita ingin mewujudkan satu jenama dan pengiktirafan jenama di sini ada senarai tindakan-tindakan yang perlu kita ambil:- 
  1. Memilih warna untuk perniagaan kita.
  2. Membuat keputusan mengenai rupa dan rasa bagi syarikat kita - dan menggunakannya dalam reka bentuk logo kita. Dan jika kita hanya menggunakan font untuk logo, pilih salah satu font yang mewakili, menarik dan mencerminkan siapa kita.
  3. 'Matchy’ – Laman web kita, iklan banner, pembungkusan, katalog, letterhead, tag gantung, label, kad perniagaan, facebook, halaman twitter - SEGALANYA keperluan mesti dipadankan - kelihatan seperti mereka semua tergolong bersama.
Sekian untuk hari ini, ikuti langkah seterusnya... 

Assalamualaikum w.b.t :)

Tuesday, 16 April 2013

Langkah #6: Kejelasan dan Wawasan Syarikat kita


Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Google

Kita memerlukan strategi yang kukuh untuk membuatkan semua perniagaan dan kreativiti kita sentiasa mendapat tempat di pasaran. Cara terbaik untuk memulakannya ialah ‘Belajar Untuk Membuat Perancangan dan Merancang Untuk Terus Belajar’ dengan Misi dan Visi yang jelas untuk syarikat kita.

Langkah #6: Kejelasan dan Wawasan Syarikat kita

Seiring dengan perniagaan kita yang sedang berkembang kita mungkin perlu untuk menjauhkan diri daripada rakan-rakan atau keluarga yang tidak memahami kita. Apabila kita mendapati diri kita di tempat yang negative, ia adalah masa untuk berehat. Sabotaj, itu bukan apa yang kita perlukan untuk mengembangkan perniagaan!

Mengetahui visi sebenar kita:

Ada kalanya kita menjadi berfikiran sempit - hanya mencari untuk tempahan seterusnya, seterusnya dan seterusnya. Kita perlu mewujudkan satu pelan tindakan untuk 3 tahun ke hadapan berdasarkan kepada di mana kita membayangkan syarikat kita tiga tahun dari sekarang. Kita boleh memilih beberapa jualan atau yang digabungkan dengan visi lain - seperti mendapat agihan utama; menulis buku, membuat seminar dan lain-lain.

Langkah-langkah tindakan yang kita boleh diambil:
1. Kelilingi diri kita dengan orang yang berfikiran seperti - usahawan lain yang bermotivasi dan inspirasi untuk kita.
2. Membaca buku. Antara kegemaran saya ialah:-
  • Think and Grow Rich - Napolean Hill.
  • Buku-buku motivasi nukilan Dr. HM Tuah Iskandar.
  • Copywriting - Alan Forrest Smith.
3. Ambil sedikit masa untuk mewujudkan wawasan kehidupan dan perniagaan kita 3 tahun ke hadapan mulai dari sekarang:-
  • Di manakah kita mahu?
  • Kehidupan seperti apa sebenarnya yang kita mahu kelihatan??
  • Di manakah kita ingin perniagaan kita pergi?
  • Bayangkan apa yang kita tidak pernah imaginasikan.

Ini bukan tentang apa yang kita fikir kita boleh lakukan - ia adalah mengenai apa yang kita mahu lakukan.

Mungkin kita tidak pernah membiarkan diri kita ke tempat itu.

Dan yang paling penting sekali:

Mencari seorang jurulatih, mentor atau kumpulan - kita bukan sahaja akan sampai ke mana kita mahu menjadi dengan lebih cepat, tetapi kita akan dikelilingi oleh orang-orang yang mempunyai idea-idea baru yang segar untuk perniagaan kita. 

Monday, 15 April 2013

Langkah #5: Pelan Kewangan!

Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Google

Hari ini kita akan bercakap tentang WANG. Sebagai seorang usahawan semua perkara adalah tentang membuat keuntungan, jadi sekarang adalah masa untuk tampil dengan pelan kewangan.

LANGKAH # 5: Pelan Kewangan!

Penting untuk kita meramalkan bila kita akan memerlukan wang, berapa banyak yang kita perlukan, dan mengapa kita akan memerlukannya.

Ingat... Objektif perniagaan kita ialah Membuat Keuntungan!

Pepatah lama, "Mengambil wang untuk membuat wang." Tetapi sebagai seorang usahawan kita tidak lama lagi akan menyedari terdapat hutang yang baik dan hutang lapuk. Kita melabur pada diri sendiri dan ia mungkin memerlukan hutang untuk membuat wang. Sebagai seorang usahawan meminjam, tentu risiko - risiko mesti di ambil dikira.

Tindakan yang perlu diambil:-

1.  Senaraikan perbelanjaan permulaan kita;
  • Peralatan pejabat
  • Pembangunan Logo
  • Laman Web perundingan dan pembangunan
  • Pelbagai Bekalan
  • Kad perniagaan
  • Perbelanjaan Perjalanan
  • Penyelidikan & Pembangunan
  • Lesen Perniagaan
2.  Senaraikan kos pembangunan produk: apa kos yang akan wujud untuk prototaip pertama? 
  • Bahan untuk prototaip
  • Kos Buruh untuk prototaip

 ***Prototaip, menurut Wikipedia adalah satu jenis, bentuk, atau contoh dari beberapa hal asli yang berfungsi sebagai contoh, asas, lambang, atau standard untuk hal-hal lain daripada kategori yang sama. Beberapa prototaip digunakan untuk mencari kecacatan. Perkataan ini diterbitkan daripada bahasa Greek 

3.  Senaraikan perbelanjaan pemasaran kita: Media Sosial (Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, LinkedIn, dan lain-lain). Blog adalah murah dan selalunya berkesan (tetapi boleh memakan masa melainkan kita keluarkan perbelanjaan tambahan seperti google adword). Fikirkan juga radio, TV, brochure dan lain-lain.

4.  Mencari sumber-sumber utama bagi semua bekalan kita (sumber) - maka perundingan adalah istilah terbaik yang mungkin kita boleh lakukan. Perhatikan bahawa ini mungkin mengambil masa, tetapi ia adalah yang terbaik untuk memulakan sesuatu pada permulaannya.

5. Senarai sumber utama pembiayaan - simpanan, kredit, keluarga, dan rakan-rakan?

6. Didik diri sendiri tentang kewangan perniagaan dengan rekod yang betul. Beri perhatian kepada apa yang berlaku pada wang kita. Kita perlu tahu di mana ia akan pergi dan bila kita akan memerlukannya.


Buat satu lembaran kerja; Kos Produk - Buat anggaran penggeluaran dan anggaran aliran tunai.


Harga mungkin subjektif, kita perlu tahu berapa yang kita habiskan untuk seunit produk. Ini bermakna mengetahui SEMUA kos bahan-bahan mentah termasuk semua perkara yang kecil seperti – penyelidikan, benang, label, tags, butang, pengikat  - apa sahaja boleh masukkan dalam senarai kita. Kemudian tambah kos buruh. Jika kita membuatnya sendiri, ia masih ada kos – kos yang kita perlu bayar kepada orang lain yang lakukan kerja untuk kita.

Bahan mentah + Perjalanan + Buruh = Kos Barang

Izinkan saya bertanya satu lagi soalan kritikal: Adakah kita tahu apa perbelanjaan bulanan semasa kita?

Jika tidak, kita perlu membuat satu senarai tepat semua yang kita belanjakan setiap bulan kerana jika kita tidak tahu perbelanjaan peribadi kita dan tidak tahu berapa banyak wang yang kita perlukan untuk dibelanjakan setiap bulan, kita akan menghadapi masa yang sukar.

Thursday, 11 April 2013

Langkah #4: Daftar Perniagaan


Teks: Ahfarisa Ahmad

Daftarkan perniagaan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia sama ada hadir ke pejabat SSM atau daftarkan sendiri secara atas talian.

Ada dua (2) bentuk perniagaan: 
  1. Perniagaan Tunggal - Perniagaan dimiliki sepenuhnya oleh seorang (1) pemilik.
  2. Perniagaan Perkongsian - Perniagaan dimilki oleh  sekurang-kurangnya dua (2) orang dan tidak melebihi dua puluh (20) rakan kongsi

Bagaimana untuk mendaftarkan perniagaan tunggal & perkongsian?

1. Pemilik perniagaan atau orang yang bertanggungjawab hendaklah mendaftarkan perniagaan (pemilik tunggal/perkongsian) tidak lewat 30 hari dari tarikh permulaan perniagaan.

2. Pendaftaran boleh dibuat dimana-mana kaunter SSM  atau melalui perkhidmatan e-Lodgement.

3. Lengkapkan Borang Pendaftaran Perniagaan Baru (Borang A)





Prosedur Pendaftaran

1. Pendaftaran boleh didaftarkan menggunakan nama sendiri atau nama ‘Tred’.

a) Nama sendiri menggunakan nama seperti di dalam kad pengenalan tidak perlu memohon kelulusan nama perniagaan. Contoh: Ruslan bin Mohamed, Siow Ah Thai, Ramasamy a/l Mutusamy.
b) Nama Tred ialah nama perniagaan yang dicadangkan dan perlu mendapat kelulusan daripada Pendaftar Perniagaan, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) terlebih dahulu. Contoh: Kedai Dobi Mewah, Lucky Star Catering, ABS Unggul
Enterprise.

2. Lengkapkan Borang Pendaftaran Perniagaan Baru (Borang A) dengan mengisi maklumat seperti berikut :

a) Nama perniagaan
b) Tarikh permulaan perniagaan
c) Alamat utama perniagaan
d) Alamat cawangan perniagaan (jika ada)
e) Maklumat pemilik dan rakan kongsi
f) Jenis perniagaan yang akan dijalankan
g) Kemukakan salinan perjanjian perkongsian (jika ada)

3. Pemilik dan rakan kongsi hendaklah menandatangani di ruangan maklumat pemilik dan di ruangan pengesahan oleh pemilik tunggal/rakan kongsi.

4. Orang Yang Bertanggungjawab (OYB) iaitu pemilik atau rakan kongsi perlu mengemukakan permohonan di kaunter SSM atau secara online melalui perkhidmatan e-Lodgement di laman web SSM di www.ssm.com.my.

5. Dokumen yang perlu dilampirkan:

a) Salinan kad pengenalan pemilik/rakan kongsi;
b) Surat Kebenaran atau Surat Sokongan bagi jenis perniagaan Taska
(Jabatan Kebajikan Masyarakat), Tadika, Pusat Tuisyen, Sekolah/Kolej
Pendidikan (Kementerian/Jabatan Pendidikan);
c)Surat kebenaran atau sokongan daripada agensi berkaitan sekiranya
diperlukan oleh Pendaftar Perniagaan.

Syarat

1. Pemilik mestilah Warganegara Malaysia atau Penduduk Tetap.
2. Pemilik mestilah berumur 18 tahun ke atas.
3. Perniagaan telah dijalankan dan didaftarkan tidak lewat dari 30 hari dari tarikh permulaan perniagaan.
4. Jenis perniagaan yang didaftarkan tidak menyalahi undang-undang, tidak bersesuaian dengan keselamatan persekutuan, ketenteraman awam atau prinsip moral.

Bayaran Pendaftaran

1. Perniagaan pemilikan tunggal menggunakan nama sendiri seperti di kad pengenalan – RM30.00
2. Perniagaan pemilikan tunggal atau perniagaan perkongsian menggunakan nama tred - RM60.00
3. Pendaftaran cawangan – RM5.00 setiap cawangan.
4. Cetakan Maklumat Perniagaan – RM10.00

Panduan Am

1. Pendaftaran baru perniagaan boleh dibuat bagi jangkamasa satu (1) tahun dan tidak melebihi lima (5) tahun pada setiap pendaftaran.

2. Perakuan Pendaftaran Perniagaan boleh diperolehi dalam masa satu (1) jam dari waktu pembayaran dibuat.

3. Seseorang yang menjalankan perniagaan tanpa mendaftarkan perniagaan adalah melakukan suatu kesalahan di bawah Akta Pendaftaran perniagaan 1956 dan jika disabit kesalahan dikenakan denda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi dua (2) tahun atau kedua-duanya.

4. Pemilik perniagaan bertanggungjawab untuk mendapat lesen, permit atau surat kebenaran sewajarnya daripada pihak berkuasa yang berkaitan bagi jenis/aktiviti perniagaan yang dijalankan walaupun pendaftaran perniagaan tersebut telah didaftarkan di SSM. Perniagaan boleh didaftarkan menggunakan nama sendiri atau nama tred.

(i) Nama sendiri – Perniagaan yang menggunakan nama sendiri seperti di kad pengenalan tidak perlu membuat permohonan kelulusan nama
(ii) Nama Tred – Lengkapkan Borang Permohonan Kelulusan Nama Perniagaan (Borang PNA.42).

4. Kelulusan nama perniagaan tertakluk kepada Kaedah 15, Kaedah Pendaftaran perniagaan 1957.

5. Pendaftaran baru perniagaan boleh boleh dibuat bagi jangkamasa satu (1) tahun  dan tidak melebihi lima (5) tahun pada setiap pendaftaran.

Siapa yang boleh menghantar permohonan?
Pemilik Perniagaan/Salah seorang rakan kongsi

Bila Sijil Pendaftaran Perniagaan diperolehi?
1 jam dari masa bayaran

*Sekiranya kita ingin mengambil tempahan dari kerajaan. Syarikat kita perlulah berdaftar dengan Kementerian Kewangan Malaysia dengan jumlah kos RM450 untuk 10 tajuk bidang (butiran perniagaan) di laman http://www.eperolehan.com.my.

Tuesday, 9 April 2013

Langkah #3: Persaingan


Teks: Ahfarisa Ahmad
Foto: Pinterest

Hari ini saya akan menunjukkan bagaimana kita boleh mendapatkan kelebihan daya saing dengan mengetahui pasaran sasaran yang ideal dengan menyelidik industri. Langkah ini akan menjimatkan masa dan wang.

Tahu Pasaran Sasaran & Kaji Industri

Mengetahui pasaran sasaran kita adalah kunci utama kepada daya saing. Kita mesti memahaminya dengan jelas. Produk kita perlu memenuhi keperluan pasaran dan akhirnya pelan pemasaran akan berkisar kepada pasaran sasaran kita. Pasaran sasaran adalah orang yang paling berpotensi untuk membeli produk kita. Ia akan menjadi pasaran khusus dan bukan pasaran semasa. Kita perlu tahu segala-galanya tentang pasaran sasaran. Kenali orang-orang yang akan membeli produk kita:- 
  1. Apakah jantina mereka? (Petunjuk: 85% wanita membuat keputusan daripada pembelian)
  2. Demografi, Di manakah mereka tinggal?
  3. Apa yang mereka gemar baca. Majalah, buku, surat khabar?
  4. Ekonomi, Apakah tahap pendapatan mereka?
  5. Pendidikan. Adakah mereka pergi ke sekolah tinggi, kolej atau lebih?
  6. Status Perkahwinan. Bujang, berkahwin, bercerai?
  7. Adakah mereka mempunyai anak-anak atau cucu?
  8. Apakah gaya hidup mereka?
  9. Adakah mereka mengembara? Di manakah mereka bercuti atau adakah mereka membuat perjalanan untuk perniagaan?

Lebih banyak kita tahu tentang pasaran sasaran lebih baik. Ini bermakna kita akan tahu siapa mereka dan boleh menjangka pembelian mereka, kesukaan mereka dan mengenal pasti keperluan mereka. Mencuba untuk menjual produk yang hebat untuk sasaran pasaran yang salah bukanlah idea yang baik.

Penyelidikan Industri.

Kita fikir kita mempunyai idea yang hebat? Mungkin ya, tetapi kita mesti tahu pesaing kita. Bagi mengetahui dengan lebih jelas:- 
  1. Kita perlu belajar siapa mereka.
  2. Harga runcit mereka.
  3. Bagaimana mereka menghasilkan produk.
  4. Di mana mereka.
  5. dan lain-lain yang berkaitan dengan produk mereka.

Kita perlu tahu mengenai pembelajaran menentang persaing. Ia bukan kerana kita mahu menjadi seperti mereka, tetapi:-
  1. Bagaimana kita boleh bersaing dengan mereka.
  2. Bagaimana untuk menjadilah produk kita adalah berbeza. 

Mudah untuk melakukan penyelidikan di Internet dengan carian Google - Walau bagaimanapun, dengan produk fizikal kreatif ia juga wajib untuk kita pergi membeli-belah! penting untuk kita melihat secara langsung dan secara peribadi - supaya kita benar-benar boleh melihat kualiti, bahan-bahan dan bungkusan.

Boleh dipatenkan produk kita?

Jika kita tidak dapat mencari barangan seperti produk kita di pasaran, kita boleh menganggap ia sebagai produk baru di pasaran. Kita mungkin menyemak dengan Perbadanan Harta Intelek Malaysia atau memulakan penyelidikan kita dengan pergi ke http://www.myipo.gov.my/

Tindakan untuk diambil:
1. Tulis penerangan terperinci tentang pelanggan yang ideal -
Nama, fizikal, keluarga, rumah jenis apa? Kita akan mendapat idea. Kita boleh mencipta produk untuk pelanggan ideal ini!
2. Di mana pesaing kita menjual produk mereka, kepada pelanggan ideal kita?
3. Membuat rancangan untuk menghadiri Pameran Perdagangan di dalam pasaran niche kita.