Wednesday, 22 May 2013

Dilema Antara Jualan Borong dan Runcit


Teks: Ahfarisa Ahmad
Image: Google

Berikut adalah beberapa cadangan untuk kita:

Jangan bersaing dengan pelanggan borong.  Kita tahu mereka menjual produk kita di kedai-kedai mereka. Saya cadangkan kita caj pelanggan runcit kita dengan harga yang sama atau mungkin sedikit lebih tinggi. Pelanggan borong akan melihat laman web kita dan tahu berapa kita meletakkan harga  – Hapuskan persaingan harga dengan pemborong.

Buat laman web yang berasingan untuk "trade" atau "borong sahaja", berikan kata laluan kepada pelanggan borong supaya mereka boleh mengakses dan membuat pesanan secara langsung dengan kita dalam talian dengan mudah dan cepat. Jika kita tidak boleh menambah laman web yang berasingan, kita boleh menggunakan ‘shopping cart’ membeli-belah program affiliate kita untuk pesanan borong. Kita boleh meluluskan itu dan memberi mereka pautan mereka sendiri dan diskaun berkenaan. Ia mudah untuk ditubuhkan, kita hanya perlu berhati-hati dalam menjelaskan bagaimana untuk menggunakannya.

Senaraikan semua kedai-kedai runcit di laman web kita. Pengedar suka apabila kita merujuk pelanggan kepada mereka supaya pelanggan boleh melawat kedai-kedai yang berhampiran dengan mereka. Walaupun orang membeli di internet, ada juga yang mahu melihat produk itu sendiri dan menyokong kedai-kedai runcit tempatan.

Menawarkan program insentif untuk akaun borong bagi menjaga kesetiaan dan memberi ganjaran kepada mereka. Kita boleh memberi rehat khas untuk memesan kuantiti tertentu seperti tawaran istimewa untuk pembelian terawal dan pakej. Jangan terlalu merumitkan, buat insentif ini mudah difahami dan mudah untuk dimohon.  Ia tidak perlu sentiasa berada di dalam bentuk diskaun.

Beri penghargaan tulen kepada mereka. Mereka membeli daripada orang yang mereka percayai dan amanah. Apa yang lebih baik di zaman teknologi ini adalah dengan menghantar hadiah, nota bertulis tangan dengan hati berasa terima kasih.

Sunday, 19 May 2013

Penetapan Harga Produk


Teks: Ahfarisa Ahmad 
Image: Pinterest

"Bagaimana kita tahu berapa harga untuk dikenakan pada setiap produk?"

Berikut adalah apa yang saya tahu, dan rasakan betul.

Mulakan dengan harga runcit.

Ini adalah di mana kebanyakan orang membuat kesilapan. Mereka tidak bermula dengan harga runcit sebaliknya, mereka bermula dengan kos mereka. Untuk mengetahui harga pasaran, kita perlu tahu siapa persaing kita, belajar tentang produk-produk lain yang serupa dengan gaya, mutu kerja dan kualiti produk atau idea kita.

Ya, produk kita boleh menjadi unik, tetapi kita akan hanya benar-benar akan melalui penyelidikan - Dapatkan produk sehampir mungkin yang boleh. Cari dalam talian, pergi ke kedai-kedai dan mencari apa yang ada di luar sana dan bagaimana langkah-langkah menghasilkanya.

Kita perlu membandingkan epal dengan epal, bukan epal dengan hamburger. Jadi, jika produk kita adalah bernilai tinggi jangan dibandingkan dengan barangan yang dijual di Pasar. Bandingkan kualiti bahan-bahan, mutu kerja, reka bentuk dan di mana ia dibuat. Ia adalah serupa dengan bagaimana kita menilai rumah-rumah dalam pasaran hartanah jika kita menyenaraikan rumah kita untuk dijual.

Sebaik sahaja kita telah melakukan penyelidikan, kita akan dapat melihat dengan jelas apa yang membuatkan produk kita berbeza daripada produk-produk serupa yang sudah berada di pasaran.

Jika kita kelihatan seperti orang lain, benar-benar penting untuk produk kita mempunyai perbezaan yang memisahkan kita daripada produk orang lain. Jika produk kita adalah sama seperti semua yang lain di luar sana, maka kita mungkin perlu kembali ke papan lukisan dan memikirkan semula atau menyusun semula idea.
  
Tahu pasaran sasaran kita.

Memahami apa yang mereka mahu daripada produk kita, siapakah mereka, di mana mereka bersosial, di mana mereka membeli dan apa yang mereka cari? Apa yang membuatkan mereka ingin membeli? Apakah jenis harga yang mereka sanggup bayar untuk produk kita?

Sebagai contoh:  Eco Friendly pasaran - ini adalah pembeli berpendidikan yang khusus mencari jenis tertentu produk yang memenuhi piawaian mereka, mereka biasanya bersedia untuk membayar harga yang lebih tinggi bagi barangan Friendly ECO.

Harga ideal.

Dari semua penyelidikan kita dapat harga runcit yang ideal. Ia mungkin akan menjadi "julat harga" dan bukannya harga yang tepat.

Kira kos barangan.

Kos barangan adalah semua yang masuk ke dalam pembuatan produk kita. Ia adalah bahagian komponen tunggal termasuk buruh, kos penghantaran ke atas bahan mentah, label, pembungkusan dan lain-lain SEGALANYA!. Perlu untuk kita membuat senarai semua yang diperlukan untuk mengeluarkan sesuatu produk bersama-sama dengan jumlah yang kita bayar untuk setiap unit bahan mentah. Kemudian kira kos sebenar.

JANGAN lupa kos buruh! Jika kita melakukannya sendiri - bayar diri kita apa yang kita perlu bayar kepada orang lain. Kerja kita tidak bebas dan jika kita tidak tahu berapa yang kita perlu bayar maka kita perlu mencari maklumat untuk mengetahuinya. Jika kita menyewa seseorang pastikan kita tahu berapa yang kita akan bayar untuk setiap bahagian siap.

Pertimbangkan kos tersembunyi.

Ini adalah faktor-faktor yang mungkin atau tidak boleh menjejaskan keuntungan kita seperti komisen jualan dan overhead. Kita boleh menambah dalam faktor untuk kos barangan.

Bandingkan kos barang-barang dengan harga yang sesuai.

Dari penyelidikan ke atas produk, bandingkan titik harga runcit yang sesuai dengan kos barangan. Perbezaan antara kos untuk membuat produk dan apa yang kita jual kepada kedai-kedai runcit adalah margin keuntungan kita. Sebagai contoh, jika kos kita RM5 untuk membuat produk dan kita menjual kepada kedai-kedai RM10 margin kita adalah 50%. Jika harga borong kita ke kedai adalah RM15, maka margin kita adalah 66.7%.

Ia berfungsi dengan cara yang sama dari perspektif kedai. Kos mereka adalah apa yang mereka bayar kepada kita setiap unit, maka mereka mempunyai margin mereka sendiri. Sebaliknya mereka tahu apa yang pasaran sasaran mereka sedia untuk membayar.

Saya melakukan beberapa pengiraan cepat dalam kepala saya dan tahu saya masih akan membuat margin yang sihat jika saya mengkaji sedikit pasaran. Saya bahagikan harga runcit kepada separuh dan kemudian memberikan pembeli harga borong di bawah itu. Saya ada nilai yang lebih baik untuk mereka kerana rekaan saya adalah lebih baik dan harga yang saya berikan kepada mereka margin yang lebih baik.