Saturday, 8 June 2013

Tingkatkan Pemasaran Produk Kreatif Dengan Ekonomi Hari Ini

Teks: Ahfarisa Ahmad
Image: Google

Setiap hari kita mendengar kesuraman di dalam berita tentang ekonomi, tetapi adakah kita tahu tentang banyaknya perniagaan yang berkembang dan terus berkembang? Ini adalah orang-orang yang kita tidak dengar dan mereka tidak mahu kita tahu mengenainya. Dengan perniagaan produk kreatif, perkara terpenting yang kita boleh lakukan sekarang untuk meningkatkan jualan dan mengembangkan perniagaan adalah dengan mengemaskini PEMASARAN dan terus menjaga PEMASARAN!


Walaupun perniagaan lain menghentikan pemasaran dan pengiklanan mereka disebabkan ekonomi. Ini adalah kerana mereka mahu berjimat, kita jangan terdorong untuk berbuat demikian. Ia adalah cara yang paling cepat untuk menghentikan jualan. Pelanggan semasa kita dan pelanggan yang berpotensi perlu tahu kita sentiasa ada dan bersedia, sanggup dan mampu untuk menjalankan perniagaan. Jika kita tidak beritahu, mereka akan lupa kita wujud.

Sekarang adalah masa yang tepat untuk meningkatkan perniagaan dengan pemasaran kreatif, menjaga syarikat dan membuat produk dikenali. Apa sahaja yang kita lakukan ‘Jangan bosan dengan pemasaran!’. Pinjam konsep dari industri lain dan bersedia untuk mencuba!. Berikut adalah cara untuk meningkatkan pemasaran produk kreatif denga keadaan ekonomi hari ini.
  1. Buat atau kemaskini ucapan di facebook supaya membolehkan orang ramai tahu apa yang kita lakukan dengan cepat. Ini merupakan cara yang cepat dan ringkas supaya mereka akan tertanya-tanya tentang persembahan yang unik kita dan bagaimana kita boleh membantu mereka. Ingat ia bukan tentang kita, ia adalah tentang pelanggan berpotensi.
  2. Hantar ‘online newsletter’ kepada senarai pelanggan secara tetap. Kita boleh hantar kepada pelanggan runcit dan pelanggan borong. Ini adalah cara yang terbaik untuk menjaga nama kita di luar sana dan pastikan pelanggan ingat kita masih berada di dalam perniagaan.
  3. Tunjukkan penghargaan kita kepada pelanggan dan tarik perhatian mereka. Ingatlah bahawa pelanggan masa lalu kita yang tahu, suka dan amanah lebih cenderung untuk membeli daripada kita lagi, jika mereka berpuas hati pada kali pertama. Hantar mereka kad ucapan terima kasih dengan mesej peribadi berterima kasih kepada mereka untuk perniagaan mereka yang lalu. Biarkan mereka tahu yang kita sangat menghargai mereka atau hantar mereka kupon hadiah percuma jika mereka membuat pembelian baru dengan nilai tertentu. Cuba gunakan kad dengan cara yang mudah dan murah untuk menyelaraskan proses. Ia merupakan satu kad sebenar dihantar melalui pos dan boleh disesuaikan hanya untuk mereka.
  4. Jadikan ia mudah bagi pengguna untuk membeli. Adakah laman web kita mudah untuk pelanggan membuat pesanan? ‘Shopping cart’ yang baik adalah penting untuk membeli dalam talian. Sistem ‘shopping cart’ tidak dicipta sama.
  5. Pastikan laman web kita adalah mudah untuk dikendalikan. Berapa banyak laman web yang sukar untuk dikendalikan dan juga untuk difahami di mana dan produk apa. Ingat ia bukan tentang kita atau syarikat kita, ia adalah mengenai menyelesaikan masalah pelanggan kita. Mereka sedang mencari sesuatu dan mereka mahu dapat mencari dengan cepat dan mudah.
  6. Wujudkan satu kawasan di laman web hanya untuk pembeli borong. Ini boleh diwujudkan sebagai laman yang dilindungi oleh kata laluan atau kita boleh membuat halaman sistem affiliate hanya untuk pemborong. Ini membuat ia mudah bagi mereka untuk mendapatkan semua maklumat yang mereka perlukan dengan cepat dan mudah.
  7. Sentiasa kemaskini laman web dengan kandungan baru, ini membuat ia segar dan menarik supaya pelanggan ada sebab untuk melawat kerap. Menggunakan kualiti gambar yang baik dengan penerangan yang besar dan juga menambah video yang menunjukkan barang-barang kita. Mendidik pelanggan tentang ciri-ciri dan manfaat produk kita.
  8. Gunakan media sosial, Twitter dan Facebook untuk pasaran. Sebaik sahaja kita belajar bagaimana untuk menggunakan media sosial dengan berkesan, kita akan memahami mengapa ia menjadi begitu penting.
  9. Sewa wakil jualan profesional untuk menjual produk kita ke kedai-kedai borong.
  10. Mulakan program affiliate supaya orang lain boleh menjual produk kita secara runcit dan membuat jualan yang ditugaskan.
  11. Hubungi stesen TV tempatan dan surat khabar. Media sentiasa mencari cerita, jadi mengapa tidak kita? Hanya pastikan kita mempunyai sudut untuk menghubungkan perniagaan kita kepada apa yang relevan sekarang.

Sunday, 2 June 2013

Mengapa Perniagaan Produk kita Tidak Menjadi?

Teks: Ahfarisa Ahmad
Image: Google

Berkali-kali kita melihat orang dengan produk dan idea-idea yang hebat tetapi mereka tiada kemajuan, wang atau cara kerja yang menguntungkan. Semangat mereka yang hebat pada mulanya bertukar suram. Di sinilah kita mula meragui idea kita, kebolehan kita dan idea kita.

Hakikatnya produk itu sendiri bukan segala-galanya, ianya jauh dari itu. ‘Produk’ hanyalah sebahagian kecil daripada bilangan itu. Pasti ia menjadi satu idea yang hebat, pasti ia untuk berfikiran baik dan pasti ia bergema di pasaran - TETAPI terdapat banyak lagi perniagaan berasaskan produk.

Jika kita tidak menangani isu-isu berkaitan perniagaan, Idea besar kita akan benar-benar tidak akan mendapat tempat untuk menjadikan perniagaan kita layak untuk membuat keuntungan. Apabila kita mempunyai idea produk yang hebat, ia perlu dikongsi bersama dengan dunia.  Kita layak untuk membuat wang dan mewujudkan empayar kita.

Berikut adalah sebab terbesar mengapa perniagaan produk kita tidak menjadi, ambil perhatian tentangnya dan kita akan membuat satu empayer perniagaan yang berjaya:-

1. Pengurusan Masa

Perniagaan memerlukan masa dan tenaga. Apabila kita menghabiskan masa dengan melakukan tugas-tugas yang orang lain boleh lakukan ianya merugikan. Selalu kita dengar, ‘Saya tidak mempunyai wang yang cukup untuk ‘outsource’. Kita tidak mempunyai wang yang cukup untuk ‘outsource’ kerana kita tidak menggunakan sumber luar.

2. Keputusan

Setiap hari kita mempunyai keputusan untuk dibuat dan jika kita tidak, kita akan bergerak ke belakang dan bukan ke depan. Setiap kali kita menangguhkan keputusan ia memanjangkan masa kita - dan masa dalam perniagaan produk adalah wang kerana masa adalah segala-galanya. Jika  kita terlepas tarikh akhir, kita terlepas musim jualan, kita perlu menunggu sehingga tahun depan. Segala-galanya bergantung kepada cara kita membuat keputusan. Keputusan mengenai produk, pelancaran produk, membina laman web, membuat kempen pemasaran, pameran perdagangan, mengupah orang dan lain-lain.

3. Perancangan Tahunan & Bermusim

Kunci kepada perniagaan berasaskan produk adalah merancang terlebih dahulu dengan kalendar untuk pengeluaran, kempen pemasaran, pameran perdagangan, mencipta produk baru dan unjuran (meramal keadaan akan datang pada masa sekarang). Jika kita tidak membuat peta dengan tarikh akhir, bagaimana kita mungkin boleh tahu apa yang kita perlu lakukan untuk mendapatkan ke mana kita mahu pergi? Kita hanya perlu mewujudkan pelan. Ia akan menjadi pembuka mata terbesar untuk perniagaan kita dan sekarang kita tahu apa yang kita perlu dilakukan, di mana kita perlu untuk memulakannya.

4. PEMASARAN

Ini adalah salah satu pekara yang benar-benar besar dan mengapa perniagaan berasaskan produk kecil gagal untuk mencapai potensi mereka yang sebenar. Pemasaran adalah di mana perniagaan kita mesti cemerlang, mempunyai rancangan dan di mana kita perlu menghabiskan majoriti masa kita selepas barisan produk kita telah dicipta. Tanpa pemasaran kita tidak mempunyai perniagaan. Pemasaran membawa ramai orang untuk melihat apa yang telah kita hasilkan dan membawa pembeli berpotensi untuk melihat barang-barang kita, tanpanya kita tidak akan mempunyai jualan. Pemasaran adalah sebahagian tunggal perniagaan yang paling berkesan. Hebahan dari mulut ke mulut adalah salah satu strategi yang tidak boleh dipercayai. Ia lebih kepada beberapa bahan-bahan pemasaran - ia adalah satu strategi yang berterusan.


Sebenarnya perniagaan berasaskan produk bermula dengan Idea yang besar tetapi berkembang dan makmur apabila hal-hal berkaitan perniagaan dilaksanakan pada tempatnya. Idea kita layak untuk dibawa ke peringkat seterusnya supaya ia boleh dikongsi dengan dunia dan kita boleh membuat wang.

Saturday, 1 June 2013

Peralatan Yang Diperlukan Untuk Kedai Percetakan.

Teks: Ahfarisa Ahmad

 Apabila memulakan sebuah kedai percetakan, kita perlu membuat pelaburan yang besar dalam peralatan dan bekalan. Kita juga perlu memahami apa jenis peralatan yang diperlukan. Setelah mempunyai jenis peralatan yang sesuai, bolehlah mula mencetak dan membawa hasil untuk perniagaan Kita. Berikut adalah antara peralatan yang diperlukan:-

Mesin Pencetak

Apabila memulakan perniagaan percetakan, mesin pencetak adalah sebahagian daripada peralatan yang paling penting. Kita boleh membeli pelbagai jenis pencetak, dan ia mungkin memberi kelebihan kepada kita untuk membeli beberapa jenis. Sebagai contoh, ‘Offset Press’ adalah sebahagian daripada peralatan ‘standard’ dan berguna untuk berurusan dengan jumlah pesanan yang besar. Kita juga mungkin mahu untuk membeli pencetak laser supaya kita cepat boleh membuat ‘custom’ pesanan. Ada baiknya juga untuk mempunyai pencetak skrin di tangan apabila menjalankan perniagaan kedai percetakan.

Bekalan Peralatan Penyenggaraan Percetakan

Satu lagi komponen penting dalam industri ini ialah bekalan peralatan penyenggaraan percetakan. Sebaik-baiknya, kita akan dapat untuk memulakan percetakan serta-merta selepas satu-satu pesanan diterima apabila bekalan peralatan mencukupi. Jika kita tidak mempunyai bekalan yang cukup di tangan, ia boleh melambatkan proses tersebut. Kita mungkin perlu menyimpan katrij pencetak tambahan dan dakwat di kedai. Kita juga mungkin perlu tambahan t-shirt, kad perniagaan, stok kad, penanda buku, dan kertas, bergantung kepada jenis barang-barang yang kita tawarkan kepada pelanggan kita.

Perisian atau ‘software’

Satu lagi komponen penting dalam perniagaan percetakan adalah perisian reka bentuk. Apabila pelanggan mahu logo atau reka bentuk yang dicipta, kita memerlukan perisian reka bentuk untuk membantu mencapai tugas ini. Perisian reka bentuk boleh membantu kita mencipta ‘custom’ imej dan kemudian memaparkan kepada pelanggan untuk kelulusan mereka. Walaupun mempunyai latar belakang dalam reka bentuk grafik adalah lebih baik, kebanyakan perisian reka bentuk mesra pengguna cukup untuk sesiapa saja boleh menggunakannya dengan berkesan.

Mesin Pemotong

Sistem pemotongan juga penting jika kita merancang untuk memulakan sebuah kedai percetakan. Walaupun ada barangan yang kita buat tidak perlu dipotong,  banyak juga daripada itu akan perlu dipotong sebelum kita boleh memberikannya kepada pelanggan. Sebagai contoh, apabila kita mencetak kad perniagaan, kita akan mencetak ia pada kepingan yang besar dan kemudian perlu dipotong setiap satu. Menggunakan pemotong hidraulik boleh mempercepatkan proses dan membantu kita menjadi lebih cekap.